logo

62 begivenhetsrike år  

62 år

Det er 16 gode og krevende år siden Per Asbjørn Berget overtok den daglige ledelsen av Vang Auto AS. Men det er lenge igjen til han kan måle seg med faren Gunnar, som drev familiebedriften i hele 46 år.

-Det vil alltid være noen humper i veien når en driver et lite verksted i distriktet. Det er mye jobb å drive en liten bedrift, og det er mye en skal håndtere i løpet av en dag. Uten så mange dyktige og lojale medarbeidere og trofaste kunder ville vi ikke stått så sterkt som vi fremdeles gjør etter mer enn 60 år, sier Per Asbjørn Berget.

Brant i 1964

Det var i mai 1960 at Gunnar Berget og kompanjongen Reidar Tangen bestemte seg for å starte for seg selv.

-Far begynte å jobbe på Oustad verksted rett etter krigen, i 1946. Det gikk mye i amerikanske biler på den tiden. Jeg husker fortsatt at han viste meg en av de første lønnslippene, da tjente han 98 øre i timen, forteller Per Asbjørn Berget.

Det første verkstedet til Vang Auto lå «noen kilometer lenger opp i veien», men gikk med i en brann i 1964. Da kjøpte Berget og Tangen eiendommen der verkstedet ligger nå, og i løpet av ganske kort tid var verkstedet i full drift igjen.

-De hadde virkelig pågangsmot. De lot seg ikke stoppe av noe som helst. Det står det respekt av.

Trivdes godt i Oslo

Per Asbjørn Berget er mer eller mindre født og oppvokst på verkstedet til faren, og fikk interessen for teknikk og mekanikk inn med morsmelken. Det var aldri noen tvil om at det var biler han skulle jobbe med. Men at han en gang skulle overta familiebedriften, lå slett ikke i kortene.

-Jeg trivdes veldig godt i Oslo. Jeg hadde givende jobber, først i NAF og senere i Møllerkonsernet på Frysja. Da far begynte å slite med alderen og helsa, måtte jeg tenke meg om flere ganger. Jeg visste godt hvor arbeidskrevende det hadde vært for faren min. Det var ikke så lett å si takk for meg til en god og sikker jobb til fordel for det jeg visste kom til å bli mer krevende dager, sier Per Asbjørn Berget, som understreker at han slett ikke angrer på det valget han gjorde den gang ved tusenårsskiftet.

Familiebedrift siden 1995

90-tallet var et begivenhetsrikt tiår for Vang Auto. Det var blant annet på den tiden at bensinstasjonen ble faset ut.

-Tidligere var det ikke uvanlig at verksteder og bensinstasjoner drev sammen. Vi drev sammen med Gulf, som etter hvert endret navn til Texaco og senere Hydro/Texaco. Det var på den tiden man kunne svinge innom bensinstasjonen for å få peilet oljen, skiftet vindusvisker eller pære. Slik var det i alle fall hos oss, forteller Per Asbjørn Berget.

Hos Vang Auto har de ennå det gamle Gulf-skiltet som minne om tidligere tider.

En enda større omlegging var det at Reidar Tangen, som hadde vært med helt siden starten, ønsket å trekke seg tilbake og ble kjøpt ut i 1995. Vang Auto ble en ren familiebedrift. Per Asbjørn Berget ble selv medeier, men begynte ikke å jobbe for fullt i verkstedet før han flyttet fra Oslo og tilbake til røttene i august 2000.

Lastebiler i flere omganger

I 2013 ble Vang Auto autorisert som spesialverksted for Iveco lastebil. Men det er slett ikke første gang man har drevet med tunge kjøretøy i familiebedriften. Allerede på 90-tallet drev Vang Auto med salg og reparasjoner av Nissan vare- og lastebiler. I årene 1995 til 2009 hadde en lastebilselger kontor hos Vang Auto.

-Virksomheten med Nissan begynte å bli faset ut ganske kort tid etter årtusenskiftet. Renault Trucks hadde i mellomtiden kjøpt opp agenturet, og de viste liten interesse for å møte de stadig strengere miljøkravene som EU kom med. Det ble i stedet fullt fokus på Renault lastebiler. Da finanskrisen herjet som verst i 2009 ble Renaultselgeren vår fjernet av importøren, forteller Per Asbjørn Berget, som overtok som daglig leder for Vang Auto i 2006.

Da ble også verkstedet omdannet til aksjeselskap, etter å ha vært drevet som ANS helt siden starten i 1960.

-Men far var med på verkstedet så mye han klarte helt til han gikk bort i januar 2011, 80 år gammel.

Enorme forandringer

Da Per Asbjørn Berget tok fagbrevet i 1988, var det ingen som kunne ane at biler om noen år skulle gå på strøm. «Ingen» hadde hørt om canbus og airbag, og at det en gang i fremtiden skulle bli mulig å diagnostisere en bil med et tastetrykk, var det ingen som drømte om engang. Det er få bransjer som har vært gjennom større omstillinger enn bilbransjen.

-Vi har massive forandringer både bak oss og foran oss. Det er mye om fremtiden vi ikke kan ane noe som helst om, sier Per Asbjørn Berget, som håper han slipper flere opplevelser som da koronaen skylte inn over distriktet våren `20.

-Vi har hatt noen nervøse perioder tidligere også, men dagene etter talen til Erna Solberg i mars i forfjor er de tøffeste jeg har opplevd i min tid som leder. Det var ikke en eneste telefon i løpet av de to første ukene, og det gikk så langt at jeg for første gang måtte permittere ansatte. Heldigvis løsnet det rett etter påske, og siden den gang har det vært full gass her hos oss. Slik håper jeg det fortsetter i fremtiden også.