
Rust fester seg både på eldre og på nyere biler. Ofte er det billigere å forebygge enn å reparere.
Heldigvis kan man spare mye på å ta noen enkle forhåndsregler for å beskytte bilen mot nettopp rust. Daglig leder hos Vang Auto, Per Asbjørn Berget, gir deg de beste tipsene.
Hold bilen ren:
Du har kanskje hørt ordtaket «en ren bil ruster ikke», og det stemmer ganske bra. Smuss og gjørme har en egen evne til å sette seg i alle mulige kriker og kroker. Prøv å sette av tid til å vaske bilen så ofte som mulig, gjerne annenhver uke. Når du er ferdig med å vaske bilen, er det lurt å åpne bildørene, for å la den tørke ordentlig.
Undervask er viktig:
På vinterstid kjører de fleste av oss på saltede veier, og som du sikkert vet, har veisaltet lett for å sette seg på bilen. Men det mange ikke tenker på, er at veisaltet ofte spruter oppunder bilen, og kan dermed forårsaker store skader. Derfor er det veldig viktig at man husker på godt renhold også under bilen.
Unngå riper:
Det er ikke alltid lett, og heller ikke alltid mulig å unngå riper, men det er allikevel noen ting man bør tenke på. For eksempel bør man prøve å unngå å treffe store hull i veien. Det forårsaker ofte at små steiner setter seg fast, og riper opp bilen under ifra. En brukt, eller en dårlig rengjort svamp har også lett for å lage riper i lakken. Vær nøye på at du vasker det brukte utstyret godt etter hvert bruk.
Se opp for veisalt:
Veisalt har blitt mer vanlig enn tidligere, og dette er en av grunnene til at bilen kan ruste raskere nå enn før. Da er det selvsagt viktig å vaske bilen godt. I tillegg anbefaler jeg etterbehandling med rust beskyttelse, der kan f eks Fluid Film benyttes, som ofte brukes både på understell og i hulrom. Dette er en gammel oppskrift som inneholder ullfett/lanolin-baseolje. Den løsemiddelfrie oljen kryper lett 15 cm, og er aktiv over lengre tid. Tradisjonell tectyl behandling er også et bra alternativ.
Service og vedlikehold:
Bilen skal og bør sjekkes for rustproblemer når den er inne til service. På den måten kan man forhindre at det blir et større rustproblem enn nødvendig. Det samme gjelder hvis man har steinsprut i lakken, da det bør behandles før rust får tid til å sette seg, avslutter Per Asbjørn. Vi kan eventuelt hjelpe til med å vurdere tilstanden på bilen når det kommer til rust.